مشعل گازی جز مهم ایجاد گرمایش در موتور خانه‌ها می‌باشد زیرا رایج ‌ترین  عامل اصلی گرمایش در موتور خانه‌ها، همین مشعل گازی می‌باشد. این تجهیز، آتش لازم برای ایجاد حریق و گرمایش فراهم می‌کند. عواملی که باعث به وجود آمدن آتش می‌شوند ۳ عنصر هستند که شامل اکسیژن به میزان لازم، جرقه و سوخت لازم می‌باشد. در صورت نبود هر یک از این عنصرها هیچ امشی به وجود نخواهد آمد.

به بیان دیگر، مشعل گازی از طریق کنار هم قرار دادن این ۳ عامل باعث ایجاد حریق می‌شود. در صنعت، مشعل‌ها به ۳ دسته کلی تقسیم می‌شوند که شامل مشعل گازی، مشعل مازوت سوز و مشعل گازوییلی می‌باشد. مشعل گازی از طریق ارتباط برقرار کردن با انواع سیستم‌های حرارتی فعالیت خود را انجام می‌دهند.

اجزای تشکیل دهنده‌ی این دستگاه همان طور که در این مقاله گفته شد به  جمع آوری  ۳ عنصر نیاز دارد که آن‌ها را می‌توان  از طریق سیستم‌های هوا رسانی، سیستم‌های جرقه زنی و سیستم‌های سوخت رسانی، کنار یکدیگر قرار داد.

در ادامه‌ی این مقاله به توضیح این سیستم‌ها در ایجاد مشعل گازی می‌پردازیم.

سیستم‌های هوا رسانی در ایجاد آتش مشعل گازی: هوای مورد نیاز برای ایجاد مشعل توسط فن‌های مخصوصی که با موتورهای تک فاز و یا سه فاز کار می‌کنند تأمین می‌شود. مؤلفه‌ای به نام دمپر وجود دارد که مقدار ورودی هوا را به مشعل گازی تعیین می‌کند. دمپر ها می‌توانند به صورت دستی و یا به صورت الکترونیکی وجود داشته باشند. یک جز دیگر در این قسمت صفحه چرخشی هوا نام دارد که با به جریان انداختن هوا بیرونی به سوخت بهتر کمک می‌کند.

سیستم‌های جرقه زن در ایجاد آتش مشعل‌های گازی: ایجاد این جرقه توسط ترانسر های جرقه تک وایری یا دو وایری انجام می‌شود. جرقه لازم برای ایجاد آتش به مدت سه تا شش ثانیه زمان می‌برد.

سیستم‌های سوخت رسانی برای ایجاد آتش در مشعل‌های گازی: سوخت مورد استفاده در این مشعل‌ها به صورت گاز طبیعی بوده است که از ترکیب چند گاز مختلف تشکیل شده است . قسمت عمده حجم این گازها را، گاز متان را تشکیل داده است. حرکت سوخت از سمت لوله‌های گاز شروع می‌شود و سپس وارد شیرهای قطع و وصل می‌شود و در نهایت وارد لوله‌های حامل گاز می‌شود.

شرکت‌هایی مانند شرکت تأسیسات صنعتی آرین با توجه به تجربه بالایی که در زمینه نصب این مشعل‌های گازی دارد می‌تواند به شما در انتخاب نوع مشعل مورد نیاز کمک کند و مشاوران شرکت تأسیسات صنعتی آرین پاسخ گوی سؤالات مختلف شما به صورت حضوری و یا تلفنی هستند.

تجهیزات مشعل گازی شامل چه اجزایی می‌باشد.

تجهیزات مشعل گازی دارای کیفیت‌های متفاوتی است که در این مقاله در مورد انواع مؤلفه‌هایی که در کنار هم مشعل‌های گازی را به وجود می‌آورند اشاراتی داریم. شرکت‌هایی مانند تأسیسات صنعتی آرین می‌تواند مشاوران خوبی در زمینه توضیحات مربوط به تجهیزات گازی مثل مشعل گازی، پرشر سوئیچ گاز، رگولاتور گاز و …. در زمینه کارایی و کیفیت‌های متفاوت در ساخت آن باشند.

  • یکی از مؤلفه‌های مهم در تجهیزات مشعل گازی، فیلتر می‌باشد. فیلتر گاز برای جلوگیری از ورود ذرات اضافی و خارجی و انواع رسوبات استفاده می‌شود معمولاً جنس بدنه‌ی فیلترها از آلومینیوم می‌باشد که یک پد پلی پروپیلینی درون آن قرار می‌دهند. معمولاً توصیه می‌شود هر سال یک بار این پد تعویض شود.

یکی دیگر از مؤلفه‌های موجود در تجهیزات مشعل گازی وجود شیرهای قطع کننده‌ی گاز است. شیرهای قطع کننده‌ی گاز معمولاً در ابتدای مسیر قرار دارند. شیرهای قطع کننده گاز قبل از اتصال گاز باید به بدنه وصل شده باشند تا بتوانند کارایی لازم را داشته باشند.

فن‌ها و الکتروموتورها: این مؤلفه برای رساندن هوا به داخل دیگ‌های مخصوص مشعل‌های گازی استفاده می‌شود.

شعله بین‌ها: این قطعه در صورت مشاهده نکردن شعله، ورود گاز را به درون دستگاه متوقف می‌کند.

شعله پخش کن ها: دارای یک صفحه‌ی فلزی می‌باشد و برای تعیین میزان شعله‌ها و نوع شعله در دستگاه فعالیت می‌کند.

نشت یاب ها: این مؤلفه به بررسی شیرهای گاز می‌پردازد و در صورت وجود نشتی در هر کدام از آن‌ها کدی را ارائه می‌دهد که نشان دهنده‌ی اخطار است.

رله‌های کنترل: همه‌ی فرمان‌ها چه اتوماتیک و چه دستی اول به این بخش صادر می‌شود و در نهایت فرمان اصلی از طریق این بخش اعمال می‌شود.

پرشر  سوئیچ هوا: وظیفه‌ی پرشر  سوئیچ هوا کنترل کردن میزان هوای ورودی برای احتراق در مشعل‌های گازی می‌باشد.

پرشر  سوئیچ گاز: وظیفه‌ی پرشر  سوئیچ گاز کنترل کردن میزان گازی است که قرار است وارد دستگاه مورد نظر شود. در ادامه‌ی این مقاله در مورد پرشر سوئیچ گاز بیش‌تر صحبت می‌کنیم.

پرشر سوئیچ گاز چیست؟

این مؤلفه از طریق کنترل جریان ورودی و جلوگیری از فشار بالای گاز در دستگاه تعبیه می‌شود. این دستگاه دارای انواع مختلفی است که شامل پرشرهای  سوئیچ هوا، پرشرهای سوئیچ گاز، پرشرهای سوئیچ آب و پرشرهای سوئیچ بخار می‌باشد.

پرشرهای هوا: ساده‌ترین نوع پرشر ها، پرشر های هوا می‌باشد. معمولاً بیش‌ترین استفاده‌ی از این پرشر ها در سیستم‌های پنوماتیک و یا کمپروسرها می‌باشد.

پرشرهای گازی: بهتر است در این پرشر ها تا جایی که می‌توان از قسمت جرقه فاصله داد. چون این قسمت احتمال آتش گرفتگی را دارد.

پرشرهای آب: کاربرد بالای پرشرهای آب در زمینه پمپ‌های آب می‌باشد.

پرشرهای بخار: تحمل دماهایی به نسبت بالا یکی از ویژگی‌های بارز این پرشرها می‌باشد. بهتر است این نوع پرشر ها توانایی تحمل رطوبت بالایی داشته باشند تا کارایی خوب خود را حفظ کنند.

نکات مهمی که باید در انتخاب پرشرهای مختلف در هنگام خرید مورد توجه قرار داد شامل موارد زیر است:

  • محدوده‌ی کاری و نقطه تنظیم آن
  • حداکثر فشاری که پرشر ها توانایی کنترل آن را دارند.
  • قابلیت استفاده از آن‌ها در محیط‌هایی که احتمال انفجار وجود دارد.
  • نحوه‌ی اتصال و کارکرد آن
  • دقت و تکرار پذیری کنترل‌گرهای فشار

ساختمان‌های پرشر:

معمولاً پرشرها یک بخش دیافراگم دارند که پر از هوا می‌باشد. در صورت تغییر در فشار داخلی دیافراگم‌های تعبیه شده در پرشرها، صفحه‌های مرتبط به دیافراگم‌ها شروع به تغییر می‌کند. با تغییر حالت در صفحه‌های مرتبط به دیافراگم فنرها کالیبره که به آن‌ها متصل هستند شروع به حرکت می‌کنند. اصطلاح کالبیره شدن فنرها به معنی تنظیم فنر مورد نظر در رنج  سوئیچ می‌باشد. در صورت اعمال فشار، فنرها به سمت عقب حرکت می‌کنند و زمانی که فشارها برداشته شود فنر به مکان اصلی خود برگشت می‌کند. فنرها بر حسب مورد نیاز در اندازه‌های مختلفی تنظیم می‌شوند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید